Beli dan Belah

by - 1:50 PM

Hola =)
Thiz iz ma routine . Memandangkan aku sorang je anak perempuan dan suka beli barang dapur , jadi aku lah yang ibu selalu ajak teman pergi pasaraya . Setakat ni aku selalu beli barang dapur dekat Maslee & AEON Jusco . Separuh orang ingat Aeon Jusco mahal . Well actually selalu je ada offer . Aku prefer dua tempat ni sebab bersih , barang terjaga dan harga berpatutan . Banyak je tempat boleh dapat harga murah , tapi kekadang environment tak bersih dan barang tak dijaga .

Apa yang korangz patut buat bila beli barang dapur ?

Yezza most of us tak buat list then sampai pasaraya, lupa nak beli apa macam mak aku haha . Kalau nak beli sikit2 tu takyah pun takpe . Kalau korangz malas nak tulis atau takut list tu terceceh , gunalah SMARTPHONE korangz . Kan setiap phone ada 'Note' or something . Taip ajelah kat situ . Lebih mudah kalau susun ikut katogeri . So boleh cari berapa banyak pun barang di satu tempat dalam masa yang sama .

Then dekat pasaraya , kekadang bila dah nak bayar dekat cashier , mesti ada barang yang tak jadi amik . Kalau tak jadi beli tu usahlah letak merata tempat . Bukan ke akan susahkan staf pasaraya tu untuk cari & susun balik barang tu .

And bila nak letak barang kat cashier tu , aku prefer letak barang ikut katogeri . So memudahkan dan menjimat masa . Contohnya macam letak barang basah dulu , then makanan kering kemudian barang macam sabun etc . Taklah pening abang/akak cashier tu nak pilih barang untuk masukkan satu plastik .

May this will be useful to u .

Adios <3



0 comments

:)